Registerförteckning
Från kaos till kontroll och enligt GDPR
Sluta spendera värdefull tid på administrativt kaos. Vår lösning för registerförteckning hjälper dig vara uppdaterad enligt GDPR artikel 30
Så fungerar registerförteckning enligt GDPR i praktiken
Vi vet att det är krävande att hålla reda på alla era behandlingsaktiviteter och samtidigt säkerställa efterlevnad. Vårt verktyg för registerförteckning ger dig total kontroll. En strukturerad lösning som alltid är uppdaterad, korrekt och redo för granskning. Att börja från noll kan kännas överväldigande – men med rätt stöd och en tydlig struktur går det snabbt.
Låt systemet guida dig
Få en tydlig bild av alla behandlingsaktiviteter, status och ansvar. Lösningen visar vilka processer som är uppdaterade och var det saknas information, så att dokumentationen alltid uppfyller GDPR-kraven.
Dokumentera allt
Systemet säger ifrån när en aktivitet behöver uppdateras eller bedömas. Du får ett tryggt och förutsägbart arbetsflöde där du alltid vet vad som kräver åtgärd, och registerförteckningen hålls löpande i linje med regelverket.
Revidera effektivt
Dela ansvar, dokumentation och ändringar direkt i lösningen. Alla involverade får tillgång till uppdaterad information, vilket gör revisioner enklare och minskar risken för dubbelarbete och missförstånd.
Vi visar dig vägen till korrekt efterlevnad
Du vill göra rätt. Men att navigera genom kalkylblad och dokument tar fokus från din verksamhet. Med hjälp av vår registerförteckning blir det enkelt att underhålla och leva upp till artikel 30 i GDPR.
Vad våra kunder säger om oss
Draftits helhetslösning ger oss en trygg och smidig lösning för dataskydd – med kvalitet och expertstöd när vi behöver det.
IT-Strateg
Fastigheter i Linde AB
Fyra anledningar till att välja vår registerförteckning
Tryggt juridiskt
Ni kan vara trygga när ni väljer oss, allt innehåll är juridiskt säkerställt av dataskyddsexperter.
Sparar tid
Pedagogiska processer och ett enkelt språk, gör att alla kan vara med i arbetet med registerförteckningen. När alla kan vara med så sparar verksamheten mycket tid.
Lätt att komma igång
Ni kommer snabbt och enkelt igång och behöver inte gå någon heldagskurs för att lära er vårt digitala system.
Enligt lag
Med vår registerförteckning följer ni artikel 30 i GDPR: Register över behandling.
Kontakta oss
Är nu nyfiken på att veta mer om vår lösning? Boka en demo så hittar vi en lösning anpassad efter ert behov.
FAQ
Vanliga frågor om registerförteckning
En registerförteckning (enligt GDPR, Artikel 30) är ett obligatoriskt dokument som fungerar som en detaljerad intern redovisning över en organisations all behandling av personuppgifter.
Dokumentet ska på ett organiserat sätt beskriva vad för personuppgifter som behandlas, varför (ändamålet), var de finns, hur länge de sparas, vem som har tillgång till dem, och vilka säkerhetsåtgärder som är på plats.
-
Lagkrav (GDPR): Det är ett direkt krav i lagstiftningen för de flesta organisationer som behandlar personuppgifter. Den fungerar som ett bevis på att organisationen tar sitt dataskyddsansvar på allvar.
-
Överblick och Kontroll: Den ger organisationen en central översikt över all databehandling. Detta är nödvändigt för att kunna identifiera risker, hitta onödiga behandlingar och säkerställa att lagringen av uppgifter sker korrekt.
-
Grund för Andra Processer: Den är en nödvändig grund för andra viktiga GDPR-processer, såsom att ta fram integritetspolicys, genomföra konsekvensbedömningar (DPIA) och hantera förfrågningar om registerutdrag.
-
Tillsyn: Vid en eventuell granskning från Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) är registerförteckningen ett av de första dokumenten som myndigheten kommer att begära.
Det yttersta ansvaret för att registerförteckningen upprättas, är korrekt och hålls uppdaterad ligger på den personuppgiftsansvarige.
Den personuppgiftsansvarige är den som bestämmer syftet med och medlen för behandlingen av personuppgifter (oftast företaget, myndigheten eller föreningen som juridisk person).