Choose language

Vanliga frågor och svar

Vi vill att så mycket information som möjligt ska vara tillgänglig för våra kunder. Därför vill vi gärna dela svaren på vanligaste frågorna som inkommer till oss.

Hittar du inte svaret på din fråga? Kontakta oss gärna så hjälper vi dig

Du kan logga in med tvåfaktorsinloggning eller SSO. Arbetar du inom skola eller förskola kan du även logga in med Skolfederation. Inloggningssidan hittar du här.

Försök gärna följa stegen nedan om du har problem med att logga in på ditt användarkonto.

  1. Gå in via draftit.se och klicka på "Logga in". Klicka sedan på "Glömt lösenord".
  2. Du ska nu ha fått ut ett återställningsmail. Med hjälp av detta mail får du möjlighet att skapa ett nytt lösenord. Om du inte tar emot något återställningsmail får du gärna ta en titt i skräpposten för att säkerhetsställa att det inte har landat där. Skulle det inte ha dykt upp där heller bör du kontakta den som ansvarar för den aktuella tjänsten i er organisation. Detta för att säkerhetsställa att du har ett användarkonto att logga in med i tjänsten. Det kan vara så att det krävs en särskild direktinloggningslänk och inte ett individuellt användarkonto för att komma åt innehållet i fråga.

Om inget av dessa alternativ har lyckats lösa ditt inloggningsproblem är du varmt välkommen att kontakta oss på support@draftit.se så hjälper vi dig så fort vi kan!

Kontot låser sig i de fallen man försöker logga in med ett felaktigt lösenord för många gånger. Skicka in till oss på supporten ditt ärende så kommer vi att låsa upp ditt konto. Skicka till: support@draftit.se.

När vi på supporten har låst upp ert konto så skickas det ut ett återställningsmail. Med detta får du möjlighet att upprätta ett nytt lösenord. Direkt därefter får du åtkomst till ert konto på nytt.

Maila in till oss på support@draftit.se med vilka faktureringsuppgifter som ska ändras så tar vi på supporten kontakt med vår ekonomiavdelning för att göra denna justering. 

Tyvärr så listas detta ej på våra fakturor idag, men vi jobbar på att i framtiden kunna få med detta på våra fakturor. I nuläget kan du kontakta support@draftit.se så återkommer vi med licensperioden för era tjänster/verktyg.

Ja, våra verktyg har stöd för SSO koppling och vi använder oss utav Visma Connect. Vi stödjer alla de vanligaste konfigurationerna.

Single Sign On är en autentiseringsprocess som tillåter en användare att få åtkomst till flera system med en och samma uppsättning inloggningsuppgifter, som exempelvis användarnamn och lösenord.Ett tredjepartsverktyg används för att det ska vara enkelt och smidigt för användaren att bara logga in en gång till flera system, program och datorer.

Nej, inte just nu. Vi tittar på behov och möjligheter framåt, men har ännu ingen fast planering för ett införande.

Det stämmer! Vi har utvecklat en helt ny plattform och är nu i full gång med att flytta över våra kunder. Meddelandet du ser är en uppmaning om att kontakta oss så att vi kan planera in en smidig övergång för just er till den nya, förbättrade versionen.

Den nya plattformen är byggd för att vara mer användarvänlig, flexibel och kraftfull. Utöver ett modernare gränssnitt får ni tillgång till smartare funktioner som förenklar och kvalitetssäkrar ert dataskyddsarbete.
Här är några exempel:

  • Rekommendation om DPIA behövs: Få automatiska rekommendationer när en behandling sannolikt kräver en konsekvensbedömning, tack vare en djupare integration med er registerförteckning.
  • Flexibla behörigheter: Skapa och tilldela skräddarsydda behörighetsnivåer för olika användare och grupper, helt utefter er organisations unika behov.
  • Förbättrat samarbete: Arbeta enklare tillsammans i team med tydligare överblick och kommentarsfunktioner.

Plattformens nya arkitektur ger oss också helt nya möjligheter att snabbare utveckla fler värdeskapande funktioner för er som kund.

Ja, målet är att alla kunder ska flytta till den nya plattformen för att kunna dra nytta av alla förbättringar. Vi är redan igång med att flytta kunder och rekommenderar att ni tar kontakt med oss för att hitta en tid som passar er för överflytt. Om vi inte hör från er kommer vi att kontakta er när det blir er tur enligt vår migreringsplan.

Inget specifikt datum är satt ännu. Vi fokuserar på att flytta alla kunder på ett kontrollerat och säkert sätt. Vi kommer att kommunicera ett slutdatum i god tid innan den gamla plattformen stängs ner.

Ingenting! Vi hjälper er med flytten av data (migrering) helt kostnadsfritt. Kontakta vår support för att komma igång.

Nej, det måste ni inte. Många kunder ser detta som ett perfekt tillfälle att börja om med ett "rent blad" och på så sätt kvalitetssäkra sitt dataskyddsarbete från grunden i det nya systemet. Valet är helt ert.

Absolut! För att administratörer ska få en bra start tillhandahåller vi en introduktionsfilm som går igenom den nya plattformen. Vi anordnar även kostnadsfria digitala webbinarier varje vecka (med uppehåll under semesterveckorna 28-32) där vi går igenom grunderna. Kontakta supporten för att boka en plats.

Självklart. Om ni önskar en skräddarsydd utbildning för er organisation eller annan form av konsultstöd hjälper vi gärna till. Fyll i formuläret här: draftit.se/boka-demo så återkommer vi för en vidare dialog.

Inga problem! Du når den nya plattformen via den här länken: https://secure.draftit.se/privacy. Vi rekommenderar att du sparar den som ett bokmärke.

Tveka inte att kontakta vår support så hjälper vi dig. E-post: support@draftit.se Telefon: 010-199 23 50

Maila, ring eller chatta med oss

Välkommen att kontakta oss på det sätt som passar dig bäst! Du når oss alla vardagar klockan 8–16, med lunchpaus klockan 12–13. 

Maila oss
support@draftit.se

Ring oss
010-199 23 50