Choose language

Privacy Incident

Tre fördelar med vårt incidenthanteringssystem

Trygga rutiner

Med trygga rutiner för att upptäcka och utreda personuppgiftsincidenter är halva arbetet gjort. För när en incident väl sker måste ni snabbt analysera händelsen och fatta flera beslut: 

  • Vad är orsaken till incidenten?
  • Hur många personer är drabbade?
  • Innebär incidenten en risk för de drabbade?
  • Ska de drabbade informeras?

En personuppgiftsincident är sällan en isolerad händelse - det kräver att hela organisationen vet vad som ska göras. Med ett systematiskt dataskyddsarbete sparar ni tid och hanteringen blir enklare. Med vårt incidenthanteringssystem finns er dokumentation samlad och ni kan dessutom också dra lärdomar från tidigare incidenter.

Privacy Incident stödjer:
Att ni följer artikel 33 och 34 i GDPR:

  • Dokumentation av personuppgiftsincidenter
  • Anmälan av en personuppgiftsincident till tillsynsmyndigheten samt information till den registrerade om en personuppgiftsincident.

Rätt dokumentation

Systemet gör det enkelt för er att dokumentera systematiskt hela vägen från upptäckt incident till att ett ärende avslutas. På så sätt samlar ni all information som Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) efterfrågar.

Överblick

En smidig vy gör det enkelt för er att se statistik över incidenter – antal, status, allvarlighetsgrad med mera. 

Vad säger kunder om oss

2
Draftits helhetslösning ger oss en trygg och smidig lösning för dataskydd – med kvalitet och expertstöd när vi behöver det.

IT-strateg

Lindesbergsbostäder AB

FAQ

Vanliga frågor om incidenthantering 

En säkerhetsincident som leder till oavsiktlig eller olaglig förstöring, förlust, ändring, obehörigt röjande av eller obehörig åtkomst till personuppgifter.

Ja. Bristande dokumentation är ett brott mot ansvarsskyldigheten (Art. 33.5) och kan leda till sanktionsavgifter.