Choose language

Riskbedömning enligt SAM

För ett hållbart arbetsliv ska er organisation följa Arbetsmiljöverkets föreskrifter som säkerställer att ert arbetsmiljöansvar upprätthålls. En av föreskrifterna är Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1) förkortat SAM. En viktig del i ett systematiskt arbete är att göra en löpande riskbedömning - för att upptäcka risker och kunna arbeta förebyggande innan någon blir drabbad.

Läs också: Hur påverkas arbetsmiljön av hybrid- och distansarbete?

Checklista för riskbedömning

Vad innebär egentligen en risk? Hur stor är sannolikheten att ohälsa eller olycksfall ska inträffa på arbetsplatsen? Beroende på typ av risk kan skadorna vara både lång- och kortsiktiga. Varje risk måste också bedömas i hur allvarlig den är. 

Följ nedan checklista för en grundlig riskbedömning:

  1. Välj vilka områden som ska genomgå en riskbedömning.
  2. Identifiera vilka risker för ohälsa eller olycksfall som finns och gör en sammanställning av samtliga. 
  3. Gör en bedömning av varje risk, är de allvarliga eller inte? 
  4. Prioritera riskerna så ni kan åtgärda de allvarligaste riskerna först. 
  5. Bestäm vilka åtgärder som ska tas och vem som är ansvarig för varje åtgärd. 
  6. Bestäm när åtgärderna ska vara genomförda. 
  7. Bestäm specifika datum för uppföljning av varje åtgärd. Vid uppföljningen avgör ni om åtgärderna gett effekt nog eller om nya åtgärder behöver planeras.

För en fördjupning om riskbedömningens del i det systematiska arbetsmiljöarbetet, ladda ner vårt faktablad om systematiskt arbetsmiljöarbete.

Exempel på frågor vid en riskbedömning

Riskbedömningar bör göras inom ett antal olika områden i organisationen. Vid en riskbedömning är det bra att utgå ifrån ett antal frågor inom varje område, anpassade utifrån er verksamhet. Nedan följer de områden som era frågor bör täcka samt några exempel på frågor som kan ställas.

Arbetsorganisationen

  • Har chef och arbetsledning tillräcklig kompetens i arbetsmiljöfrågor?
  • Görs en årlig uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbetet?
  • Är det känt vilka krav som gäller för verksamheten enligt arbetsmiljölagen, arbetsmiljöförordningen och arbetsmiljöverkets föreskrifter?
  • Beaktas arbetsmiljöaspekter på ett systematiskt sätt vid förändringar i organisationen?

Den psykosociala arbetsmiljön

  • Ges kunskap om hur arbetsuppgifter ska utföras effektivt och utan skaderisk?
  • Är någon medarbetare utsatt för diskriminering, mobbning eller annan kränkande särbehandling?
  • Fungerar chef och arbetsledare bra i sina ledarroller?
  • Finns det klara rutiner för hantering av våld eller hot?

Fysiska och kemiska risker

  • Har medarbetaren kunskap om risker med olämpliga arbetsställningar?
  • Finns varuinformation/säkerhetsdatablad för kemikalier tex rengörings- och desinfektionsmedel?
  • Hanteras eventuella riskavfall enligt fastställda rutiner?
  • Finns dokumenterade hygienrutiner enligt Socialstyrelsens rekommendationer?

Säkerhet

  • Finns tillräckligt antal brandvarnare och brandsläckare?
  • Finns det rutiner för säkerhetskopiering, förvaring och kontroll av datafiler?
  • Har arbetstagaren utbildning i L-ABC och HLR?
  • Har riskbedömning gjorts vid kvälls- och nattarbete i kombination med ensamarbete?

Arbetssjukdom eller arbetsskada

  • Finns rutiner för anmälan av arbetsskada till Försäkringskassan?
  • Har inträffade tillbud, olycksfall och arbetsskador utretts, följts upp och åtgärder vidtagits?
  • Finns policy och rutiner för rehabilitering och arbetsanpassning?
  • Finns tillräcklig kunskap om riskerna för belastningssjukdomar och belastningsskador?

Samordna och följ upp riskbedömningarna

Tänk på att se över tidigare genomförda riskbedömningar och den kunskap som framkommit då. Detta kan ni använda som grund för att utveckla de metoder som används och se över era rutiner för riskbedömningar. Försök att arbeta med en ständig förbättring och ta med de idéer som framkommer i er årliga uppföljning av arbetsmiljöarbetet.

Ta del av guider och checklistor för ert arbete med SAM

Det är många delar som täcks in i det systematiska arbetsmiljöarbetet - från undersökning och riskbedömning till åtgärd och kontroll. Ni som arbetsgivare har ett ansvar att sköta detta korrekt och se till att era anställda har en trivsam och säker arbetsvardag utan kränkningar, incidenter, risker eller arbetsskador. I verktyget HR Expert guidar vi er med hjälp av guider, checklistor och information om hur ni ska följa arbetsmiljölagen. Ta nästa steg med oss, mot ett mer hållbart arbetsliv!

Related blog posts