Kompetensutveckling av personal - en rättighet
Kompetensen hos dina medarbetare är organisationens viktigaste resurs. Att de utbildas är både en rättighet och en skyldighet som löper under hela anställningen. Det bör därmed ligga i arbetsgivarens intresse att medarbetarna kompetensutvecklas för att få kompetens som krävs för att utföra de arbetsuppgifter de tilldelas.
För att säkerställa hög kvalitet behöver chefer se till att medarbetarna håller sig uppdaterade inom sitt område samt införskaffar sig ny kunskap. Det är också viktigt att vikarier och nyanställda får en bra introduktionsutbildning och rätt förutsättningar för att göra sitt arbete korrekt.
Organisationen bör ställa sig följande frågor:
- Hur kan organisationen bäst värna om rätten och skyldigheten till utbildning?
- Har vi en tydlig introduktionsplan för nyanställda?
- Hur mycket och hur ofta ska utbildning ges?
- Vilka områden behöver prioriteras?
Våra 5 tips för kompetensutveckling av personal
1. Kartlägga kompetens och behov av utbildning
Varje organisation behöver ha en helhetsbild över den kompetens som finns bland medarbetarna. Om det inte redan är gjort behöver organisationens kompetens först kartläggas för att se var det finns behov av utbildning av medarbetare.
2. Gör en systematisk plan med årscykler och fokusområden
Ni kan exempelvis göra en kompetensplan med kvartalsvisa fokusområden utifrån vad medarbetarna behöver få för utbildning. I vilka områden visar riskanalysen att det finns risk för misslyckande? Vilka områden fokuserar tillsynsmyndigheterna på? Välplanerad utbildning av medarbetare är ofta en förutsättning för att kunna genomföra kompetensutveckling. Gör konkreta planer och var tydlig med vad som förväntas.
3. Motivera medarbetarna
Anställda har en skyldighet att följa lagstiftningen och att tillhandahålla kvalitetssäkrade tjänster. Det innebär att de ska skaffa sig de kunskaper som behövs för tjänsten, vilket bör uppmuntras och planeras av dig som arbetsgivare. Kompetenta medarbetare blir trygga medarbetare som i sin tur skapar engagemang och motivation.
4. Dela erfarenheter och använd intern kompetens för utbildning där det är möjligt
Att byta erfarenhet mellan avdelningar är ett bra sätt för att stärka kompetensen i organisationen samtidigt som gemenskapen stärks. Ni kan då använda skarpa case från arbetsvardagen som exempel för att förbättra de arbetssätt som finns. Det är också ett bra tillfälle för nyanställda att lyssna in på, för att få en bättre helhetsbild över hur olika avdelningar samverkar med varandra.
Som arbetsgivare bör ni skapa utrymme för erfarenhetsutbyte och avsätta tid för gemensamma diskussioner. Utbildning av medarbetare tillsammans kan lägga grunden för ett gemensamt fokus och goda reflektioner. Det är lämpligt att förbereda diskussionen i förväg för att få ut så mycket som möjligt av den, använd gärna reflektionsmaterial.
5. E-learning ger flexibilitet i utbildningen
Med e-learning kan de anställda gå kurser när det passar dem bäst och arbetsgivaren kan enkelt följa upp vem som gått vilken kurs. Detta är ett användbart sätt för att både introducera nyanställda och uppmuntra mer erfarna medarbetare att fräscha upp sina kunskaper. E-learningkurser ger ofta deltagaren möjlighet att både ta del av kunskap och sedan testa sina kunskaper, på så sätt kan alla försäkra sig om att de har förstått.
På Draftit erbjuder vi e-learning inom: