Hoppa till innehåll
Svenska
  • Det finns inga förslag eftersom sökfältet är tomt.

Behörighet och roller i DPIA

I DPIA (Data Protection Impact Assessment) hanteras behörigheter på ett unikt sätt, skilt från hur det fungerar i behandlingsregistret. Denna artikel förklarar hur behörighet tilldelas, vilka olika roller som finns, och hur du hanterar behörigheter för en befintlig DPIA.

Så fungerar behörighet i DPIA

När en DPIA skapas kan den göras synlig för hela organisationen. Om den är synlig enligt organisationsträdet får alla som tillhör den specifika enheten automatiskt läsbehörighet.

För att kunna redigera och svara på frågor i en DPIA behöver en användare tilldelas en specifik roll:

  • Ansvarig: Denna roll har fullständiga rättigheter. En ansvarig kan lägga till nya användare, ta bort användare, och byta namn på DPIA.

  • Deltagare: Denna roll tillåter användaren att skriva och redigera innehåll samt svara på frågor i DPIA:n. En deltagare kan inte hantera användare eller ändra DPIA:ns namn.

Hantera behörigheter och roller

När ett beslut begärs får den ansvarige för beslutet läsbehörighet och kan lägga till en kommentar. Notera att en godkännare inte kan ändra befintliga frågor i DPIA:n om de inte också är deltagare eller ansvarig.

Det finns två sätt att överföra behörigheten för en befintlig DPIA:

  1. Överföring av ansvarig: En person som redan är ansvarig kan överföra sin behörighet till en annan person.

  2. Byt ansvarig i inställningar: Gå till Inställningar > Personer och använd funktionen "byt ansvarig för markerade" för att tilldela en ny ansvarig för en eller flera DPIA:er.