Att arbeta i offentlig sektor innebär ofta en balansgång mellan två viktiga principer: att skydda individers personuppgifter enligt GDPR och att upprätthålla offentlighetsprincipen, som ger allmänheten rätt till insyn i myndigheters verksamhet.
För många kommuner, regioner och statliga myndigheter är detta en vardagsutmaning. En begäran om att ta del av en allmän handling kan verka enkel på ytan – men när dokumentet innehåller personuppgifter, känslig information eller uppgifter som kan skada en enskild, måste ni göra en noggrann juridisk och praktisk bedömning.
Frågan blir då: Hur kan ni tillmötesgå offentlighetsprincipen utan att bryta mot dataskyddsreglerna? Hur bedömer ni vad som kan lämnas ut, vad som måste maskeras och när ni måste säga nej?
Här får du lära dig hur offentlig sektor kan kombinera GDPR och offentlighetsprincipen med lagstöd, exempel, fallgropar och lösningar.
Offentlighetsprincipen är en av hörnstenarna i svensk demokrati och innebär att vem som helst har rätt att begära ut allmänna handlingar från myndigheter. Syftet är att främja öppenhet, insyn och medborgarnas möjlighet att granska den offentliga makten.
GDPR (dataskyddsförordningen) syftar däremot till att skydda enskildas rätt till privatliv och bestämmer hur personuppgifter får behandlas. När dessa två regelverk möts i praktiken kan det uppstå en konflikt – särskilt när en begärd handling innehåller uppgifter som rör identifierbara personer.
Exempel på situationer där det kan krocka:
I dessa situationer måste myndigheten väga rätten till insyn mot rätten till skydd av personuppgifter. Det handlar inte om att ett regelverk ”trumfar” det andra – utan om att göra en korrekt och väl dokumenterad avvägning.
Vid en begäran om att få ta del av en allmän handling gäller i första hand offentlighets- och sekretesslagen (OSL). Myndigheten ska då i första hand pröva om handlingen som begärs ut är en allmän handling. I andra hand prövas om uppgifterna i handlingen omfattas av sekretess. Om den gör det får den inte lämnas ut alternativt kan handlingen lämnas ut mot man att de sekretessbelagda uppgifterna har maskerats. Om de inte omfattas av sekretess kan handlingen lämnas ut – men då måste GDPR:s krav följas.
Så påverkar GDPR prövningen:
Praktiskt exempel: En journalist begär ut e-postkorrespondens mellan en kommunal tjänsteman och en leverantör. Vissa av mejlen innehåller interna diskussioner om personalärenden. Kommunen lämnar ut korrespondensen, men maskerar namn och personuppgifter som inte är relevanta för begäran.
Även om en handling kan lämnas ut betyder det inte att alla uppgifter är relevanta. Onödigt utlämnande kan leda till att känsliga personuppgifter sprids utan rättslig grund. Maskera alltid det som inte behövs för att besvara begäran.
Ett avslag ska alltid vara begripligt och rättsligt förankrat. Hänvisa därför till exakt paragraf och förklara kortfattat varför den gäller i det aktuella fallet.
Fördröjningar kan leda till JO-kritik och minska förtroendet. Klara rutiner och tydlig ansvarsfördelning minskar risken för att ärenden drar ut på tiden.
Dokumentera alltid vem som gjort prövningen, vilka bedömningar som gjorts och vilket lagrum som tillämpats – även när handlingen lämnas ut i sin helhet.
Alla begäranden om utlämnande är inte svartvita. I många fall hamnar myndigheter i en gråzon där det inte är helt tydligt om uppgifterna ska lämnas ut eller inte.
Det kan till exempel handla om:
I dessa situationer är det viktigt att:
Att ha tydliga riktlinjer för hur gråzoner ska hanteras gör det enklare att ta konsekventa beslut och minskar risken för att olika handläggare bedömer liknande situationer på olika sätt.
Många problem som uppstår vid insynsbegäran kan undvikas genom att arbeta proaktivt med hur handlingar skapas, lagras och struktureras.
Exempel på proaktiva åtgärder:
Genom att bygga in dataskydds- och offentlighetstänk redan i arbetsflödet minskar ni behovet av akuta bedömningar och tidskrävande maskeringar – och kan ge snabbare och mer korrekta svar till allmänheten.
Att balansera offentlighetsprincipen och GDPR är en komplex uppgift som kräver både juridisk kompetens och rätt verktyg. För ett effektivt och långsiktigt dataskyddsarbete rekommenderar vi tjänsten Privacy as a Service, som kombinerar verktyg, kompetens och rådgivning enligt vår metod Systematiskt Dataskyddsarbete (SDA).
Med Privacy as a Service får ni:
Vi vet att många organisationer kämpar med frågor som:
Med Privacy as a Service får ni den struktur, kompetens och trygghet ni behöver för att hantera både insyn och dataskydd på ett säkert sätt – samtidigt som ni sparar tid och minskar risken för misstag.
Boka en demo redan idag och se hur vi kan hjälpa er att följa lagen på era villkor.