Kom igång med dataskyddsarbetet i Draftit: En steg-för-steg-guide
Att kickstarta dataskyddsarbetet i er organisation kan kännas som en stor uppgift, men med Draftit blir processen strukturerad och hanterbar. Det är viktigt att ni etablerar en tydlig process från början. Denna guide går igenom de första kritiska stegen ni behöver ta för att säkerställa en framgångsrik implementering av plattformen och ett effektivt dataskyddsarbete
Steg-för-steg: Starta upp ert dataskyddsarbete
Här är de viktigaste stegen du behöver följa för att få igång arbetet:
1. Bygg kunskap och utbilda er i plattformen
Det första och viktigaste steget är att du och ditt team skaffar er en god grundförståelse för både dataskydd (som GDPR) och hur ni använder Draftit-plattformen.
-
Gå till Draftits kunskapsbank för att lära er mer om verktygets funktioner och bästa praxis.
-
Utbilda er genom att ta del av e-learningkurser som hjälper era medarbetare att förstå den grundläggande problematiken och vikten av att följa reglerna.
2. Säkerställ att e-postnotiser är aktiverade
För att ni ska kunna arbeta effektivt med processer, uppföljningar och tilldelade uppgifter i Draftit är det avgörande att e-postfunktionen är påslagen. Utan den får ingen i organisationen automatiska mailnotiser om viktiga händelser eller ändringar.
-
Kontakta Draftit: Denna inställning hanteras av Draftits personal.
-
Be om att få e-postnotisfunktionen aktiverad på er plattform.
3. Kommunicera vikten av arbetet internt
För att arbetet ska lyckas måste alla i organisationen förstå varför dataskyddsarbetet är viktigt och vilken nytta det gör.
-
Kommunicera ut ett budskap till all personal.
-
Länka till relevant, internt material eller till vår separata artikel (om varför detta görs och varför det är viktigt) för att ge dem en djupare förståelse.
-
Betona att det inte bara handlar om regelefterlevnad, utan om att bygga förtroende.
Ytterligare stöd för ert arbete
Om ni stöter på komplexa juridiska eller praktiska frågor kan ni utnyttja våra specialiserade kunskapsresurser:
-
Privacy Expert : Vår kunskapsbank som ger er tillgång till både svar på juridiska frågor och praxis, samt handgripliga praktiska mallar – till exempel inför en inventering (se nedan).
Om ni har behov av praktisk eller juridisk handledning, eller vill få tillgång till e-learning eller Privacy Expert, hör av er till oss.