Historien bakom Draftit samt en blick framåt

När IT började bli vardagsmat

Stockholm 1996: IT var ett begrepp som började bli vardagsmat inom näringslivet. Men kunskapen kring det var begränsad, speciellt i samband med lagstiftning. Det var här en Stockholmare och en Värmlänning såg sin chans att bryta sig in på marknaden och göra skillnad.

Målet var att göra kunskapen kring juridik och IT tillgänglig för en bredare målgrupp och hjälpa dem att fatta beslut på korrekta grunder. IT-rättsförlaget såg dagens ljus. Idén var enkel: sälja pärmar med förädlad information.

Alla ska ha råd att göra rätt

Affärerna var goda, men en annan tanke började gro. Möjligheterna med kunskapsspridning via Internet blev allt mer uppenbara. Med sin bakgrund inom finanssektorn hade det sett hur misstag och felaktig information kunde stå företagare dyrt. Vad var anledningen till alla kostsamma misstag?

Många gånger berodde misstagen på att företagen saknade rätt kunskap i rätt tid. Advokater satt på rätt kompetens men det var sällan ekonomiskt möjligt för små och medelstora företag att anlita dem. Detta mynnade ut i idén om att alla ska ha råd att göra rätt – oavsett storlek på organisationen.

Tanken var att förpacka aktuell och tydlig information på ett pedagogiskt sätt i webbportaler. Företagare skulle få tillgång juridisk specialistkunskap, men till en bråkdel av den vanliga kostnaden. De skulle känna som att de hade en expert i rummet bredvid som de när som helst kunde rådfråga. 2003 slås portarna upp till en ny verksamhet som får namnet Draftit.

10 år av tillväxt och lärdomar

2004 lanseras den första produkten; Draftit HR. Det är startskottet för en spännande resa fylld med tillväxt, lärdomar och framväxandet av en tät dialog med kunderna.

Under nästkommande 10 år öppnas kontor i Arvika, Karlstad och Malmö. Omsättningen går från 1 miljon till över 35 miljoner. Kontakter knyts med några av de bästa juristerna inom respektive nischområden. De blir en viktig del av kärnan i Draftits produkter. Flera nya målgrupper och specialistområden får egna produkter och kundportföljen växer till 80 000 drivna användare.


Nästa steg

Idag är vi över 50 medarbetare som hjälper våra kunder att ligga steget före. Teamet utökas varje månad och det pågår ett konstant utvecklingsarbete för att göra våra produkter till de absolut bästa som kunden kan tänka sig. Varmt välkommen som kund, anställd eller partner till Draftit.