"Det är ju ingen av mina kunder som stör. Det ska alla veta"

Publicerad: 2018-01-30 av Draftit #HR #Kommun
Beräknad lästid för inlägget: ca. 6 minuter

Richard på eftermarknad

Supporten ska vara alla kunders kompis. Här finner vi Richard, som jag i skrivande stund ser klättrandes på en stege för att koppla om sladdar till avdelningens datorer.  

Det är just så han är, han hjälper de som behöver en hjälpande hand. Det spelar ingen roll om det handlar om kunder, kollegor eller människor han möter. Men hans huvuduppgift på eftermarknadsavdelningen är ändå att hjälpa våra kunder:  

– Det är ju ingen av mina kunder som stör. Det ska alla veta. Det är bara att ringa på hur mycket som helst. Klarar de inte av att redigera i våra tjänster? Ja, då kan jag det.

Richards kunder är främst HR-ansvariga inom kommunal sektor. Majoriteten är väldigt nöjda. Om de inte går i pension och därför avslutar tjänsten, så återkommer minst hälften på något sätt, oavsett om de fått en ny arbetsplats eller roll.

Som kund är det alltid en trygghet att ringa någon på eftermarknad och supporten. Det viktigaste för Richard är att alltid hålla en hög kompetensnivå för att han ska kunna hjälpa till i alla frågor:  

– Det viktigaste är ju att de känner att de inte behöver kopplas vidare från mig. Utan jag måste samla på mig den kompetens som behövs för att kunna leverera rätt saker från våra tjänster.  

 

Varför ska man hålla sig informerad och uppdatering inom lagstiftningen?  

Richard pratar främst med kunder inom den kommunala sektorn, men har också erfarenhet av den privata sidan. Det viktigaste för båda kundgrupper är att ligga steget före. När nya regelverk träder i kraft finns det i produkten - i tid för att du ska kunna börja arbeta med det.  

– Våra nyhetsbrev till exempel, det är ju att ligga steget före. Vi presenterar vad som komma ska. När det gäller våra regelverk, så behöver de inte oroa sig för att göra fel när regelverket har trätt i kraft, utan då finns den informationen i verktyget.  

En annan viktig del för kommuner är att man kan kolla igenom sina kollektivavtal digitalt. Kunderna brukar säga att det finns väldigt mycket som man inte förstod att man egentligen skulle hålla koll på.  

– Och vår tjänst är ju inte som en bok, utan den fylls ju på med blad hela tiden, tillägger Richard.  

 

Verktyget är ett sätt att spara tid

I en kommun finns det många som kan vara pålästa inom arbetsrätt och arbetsmiljö. Som HR-ansvarig vill du inte vara den som inte är påläst. Dessutom har kommunanställda krav på att fortbilda sig och göra utbildningsinsatser för att hänga med.  

Om man har tusen anställda och kanske fem personer som sitter med HR-ansvaret, hur ska man veta vem man ska prioritera? Det är exempel på beslut som blir enklare att ta om man sitter man regelverket i handen – eller som för Draftits kunder – i datorn eller mobilen.

– Egentligen skulle jag väl säga att våra tjänster är en grund för omvärldsbevakning där de slipper att hela tiden leta efter information. Eller ska du lägga fritiden på att omvärldsbevaka? Det är så viktigt med vår fritid numera. Alla säger likadant. Med HR-verktyget har du allt där, och du kan till och med lita på att informationen är korrekt.  

 

Nyfiken på våra HR-lösningar?

Oavsett om du arbetar i landstinget, kommunalt eller privat sektor, har vi en anpassad lösning för din verksamhet. Du får alltid tillgång till handböckerna, med förädlade lagtexter, historiska AD-domar, processguider, dokument, och frågebanken. Det finns lite annat också - och givetvis får du gratis support från till exempel Richard.

Visa mig mer

 

"Ska vi skriva ut tjänsten till dig? Jag kan skicka några lastbilar!"

När jag frågor Richard om vilket område som många kunder idag arbetar mycket med, lyfter han systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) som en viktig del. Alla organisationer ska nu ha koll på temperaturen i verksamheten så att ingen blir lidande.

För många kunder är HR-verktyget ett stöd i vardagen. Anledningen är densamma för de flesta av Richards kunder:  

–  De säger såhär: "Det finns ingen tid i världen att jag ska hinna läsa på allt det jag borde för att kunna hela mitt område. Därför använder jag Draftit. Det finns inget bättre."  

Då frågar jag, varför finns det inget bättre?  

"Jo, det är så lättillgängligt. Jag kan få tag i det varsomhelst och jag behöver inte formulera om det. Om jag kopierar ut ett textstycke, är det redan formulerat så att en person som är helt novis inom området förstår det."

Jag brukar skoja med dem och säga: "Men ska vi skriva ut tjänsten till dig? Jag kan skicka några lastbilar till dig. Så mycket information är det!" De kan ju kanske sakerna till 10 procent, men vi hjälper ju dem att kunna det till 100 procent. Det är ju därför vi finns.

 

En förändrad organisation med en öppen företagskultur

Till sommaren har Richard arbetat på Draftit i sex år, med särskilt fokus på våra kunder inom HR Kommun. Med sin långa erfarenhet från både support och försäljning har han en god inblick i Draftits verksamhet och vad som händer i organisationen. Men så var det inte när han började:  

– Innan visste man inte vad den ena och den andra gjorde. Jag tror nog att det är Jonas Erikssons (Draftits COO reds. Adm.) "skuld" att vi har fått den här öppenheten. Så det är mycket positivt. Jag tror att vi har vuxit mycket som organisation på grund av det.  

Richard har varit med under stora delar av Draftits resa. Från ett litet kontor med fjorton personer till en större organisation som nu delats upp i flera bolag. Hans erfarenhet och kunskap från alla samtal är ovärderlig för de kunder som ringer in till supporten. Så vad tycker han är det bästa med hans jobb?

– Det finns ju ingen otrevlig kund. Sen är det ju så: Jag gillar att snacka med folk.